چند همسری: مسئله ای جدی که دستمایۀ تفریح سیاستمداران پاکستان قرار گرفته است

قانونگذاران بر سر این مسئله در قوانین مدنی و اسلامی درگیر شده اند

نوشته حسن خان

2010-03-08

اسلام آباد -- مسئلۀ جدی چند همسری به موضوعی برای تفریح و سرگرمی سیاستمداران پاکستانی تبدیل شده است.

قوانین پاکستان به یک مرد اجازه می دهد که پس از گرفتن رضایت همسر اول خود همسر دوم اختیار نماید.

قوانین پاکستانی و اسلامی برای دلسرد کردن افراد از انجام این کار محدودیت های سختگیرانه ای وضع کرده اند؛ با این حال، فرهنگ گرفتن بیش از یک زن، به ویژه در جوامع روستایی هنوز رایج است.

وقتی یک نماینده زن مجلس پنجاب با نام ثمینه خاور حیات با قدرت خواستار اصلاح قوانین موجود شد که مردان را از گرفتن زن دوم بدون رضایت زن اول منع می کنند، این قضیه شگفتی همگان را برانگیخت.

ثمینه، از حزب مسلم لیگ پاکستان، در مجلس پنجاب خطاب به نمایندگان گفت: «ما باید قوانین را اصلاح کنیم و به مردان اجازه بدهیم زن دوم، سوم یا حتی چهارم را هم بدون رضایت زن اول به عقد خود در بیاورند.»

مسئله چند همسری در هفته آخر فوریه در طی بحث ها پیرامون استخدام زنان مجرد در ادارات دولتی مطرح شد.

ثمینه در تماس تلفنی آسیای میانه آنلاین از لاهور گفت: «من سر حرف خودم هستم.» او پیش از اینکه قطع کند گفت: «من دیگر بیش از این درباره این مسئله صحبت نمی کنم.»

چند همسری همچنین به یک سرگرمی برای نمایندگان در پارلمان ملی این کشور تبدیل شده است.

نبیل قبول، یکی از ملاکان سند و رهبر ارشد حزب حاکم مردم پاکستان، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «بیش از 80 درصد نمایندگان (مجلس ملی) دو زن یا بیشتر دارند.»

آمار تایید نشده قبول باعث شد تعدادی از نمایندگان با صدای بلند بخندند، اما این حرف بسیاری از نمایندگان دیگر که چند همسر دارند را برآشفته کرد.

قبول در صحبت خود با خبرنگاران در سالن پارلمان گفت که شوخی کرده است. با این حال، او همچنین گفت که به شدت معتقد است که اغلب نمایندگان پارلمان به صورت مخفی یا علنی بیش از یک زن دارند.

قبول نظرش درباره چند همسری را در طی بحثی عنوان کرد که توسط شری رحمان هم حزبی خود و وزیر پیشین اطلاعات فدرال مطرح شده بود.

رحمان، از صحن مجلس، گفت: «مجلس در ماه اوت باید به دنبال برکتاری ثمینه خاور حیات نماینده مجلس پنجاب باشد که از چند همسری بر خلاف قانون حمایت کرده است.»

چند همسری برای محافظه کاران پریشان، به ویژه روحانیونی که در صحن نشسته بودند موضوع خنده داری نبود.

مولانا عبدالمالک، از جماعت علمای اسلام خطاب به پارلمان گفت: «اسلام به مردان اجازه می دهد تا چهار زن بگیرند. هیچ قانونی نمی تواند مانع از چیزی بشود که قرآن صراحتاً بیان کرده است.»

فشارها بر ثمینه زیاد شده است تا به خاطر حمایت از چند همسری استعفا دهد و اگر قبول مانع نمی شد صحبت بلادرنگ رحمان در مجلس به احتمال زیاد سرنوشت ثمینه را تعیین می کرد.

بشرا گوهر، یکی از نمایندگان، با محکوم کردن آنچه قبول در مجلس گفت و آنچه که ثمینه در مجلس پنجاب گفته بود گفت که نمایندگان یک موضوع بسیار جدی را به تمسخر گرفته اند.

بشرا گفت که چند همسری یک مسئله بسیار جدی برای زنان و کودکان است.

بشرا گفت: «بسیار باعث تاسف است که نمایندگان انتخابی مردم در پارلمان از آن جوک می سازند.» او افزود که این طرز رفتار نشان دهنده تفکر فئودالی نمایندگان در مورد مسائل زنان است.

بشرا که قبل از ورود به سیاست و پیوستن به حزب ملی عوامی ملی گرا، یک فعال حقوق زنان بوده است گفت که ثمینه شاید وقتی در ملا عام این حرف را زد خواست به همسرش بگوید که می تواند بیش از دو زن بگیرد.

ثمینه در مصاحبه با گزارشگر یک شبکه تلویزیونی در مقابل مجلس پنجاب در لاهور با صدای بلند خطاب به همسرش گفت: «خاور حیات صاحب، شما می توانی دو، سه یا چهار زن بگیری، من مخالفتی ندارم.»

بشرا گفت که قوانین عادی و اسلامی به مردان اجازه ازدواج با زن دوم را نمی دهند و افزود که اسلام اغلب بد تفسیر می شود.

بشرا گفت: «اگر من قانون اسلامی را تفسیر کنم می گویم که اسلام اجازه ازدواج مجدد را نداده است، اما اگر یک مولوی تفسیر کند، می گوید اجازه ازدواج با چهار زن را داده است. اجازه زن اول در جامعه پاکستان معنایی ندارد.»

نجمه جهان یک زن خانه دار گفت که هیچ زن عاقلی با حذف قانون ممنوعیت ازدواج دوم مردان بدون رضایت زن اول موافق نیست.

نجمه گفت: «برای یک زن، بهتر است بمیرد تا سوسان (هوو در زبان محلی پاکستانی) داشته باشد.» او فوراً افزود: «وقتی کسی در همسرت شریک می شود، زندگی به جهنم برایت تبدیل می شود.»

دیدگاه شما دربارۀ این مقاله چیست؟ (مجموع آرا: 43)

دیدگاه خود را بفرستید ( شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها )

نشانۀ * بیانگر گزینه ای است که پاسخ دادن به آن ضروری است
Button

دیدگاه های خوانندگان

  • چند همسری کار حیوانات است. / به مردانی که از چند زنی پشتیبانی می کنند. با هر توجیه اتنسانی و ظاهرا قشنگ و اسلامی می گویم: ایا این حق چند شوهریذرا برای زن هم قائل میشوی. //ایا تو حاضری من با زن تو ازدواج کنم. و هردو شوهرش باشیم // مزخرف نگویید. پیامبر و صحابه و ... مال 1400 سال پیش در شبه جزیره ی بی تمدن عربستان بودند. به شماها چه .

    June 5, 2011 @ 08:06:00AM
    Mehdi
  • اجازه اسلام براي چند زني در سوره نساءو با شرط رعايت عدالت يك مسئله شرعي است كه اگر بموازات آن قانون نيز چنين اجازه اي را بدهد آن وقت مي شود يك مسئله قانوني .كه در هنگام اجراي آن كسي نمي تواند تضمين بكند كه آن مرد ابتدائا مي تواند عدالت را برقرار نمايد. بعبارتي جوجه را آخر پاييز مي شمارند يعني زماني متوجه عواقب آن مي شويم كه بسيار دير است. اما عوارض روحي رواني آن براي زنان در جامعه اينست كه حتي اگر اين اتفاق در زندگي زناشوييشان در جايگاه زن اولهرگز نيفتد اما مدام با اين استرس سر مي كنند كه به اصطلاح اگر روزي شلوار مردش دو تا شود ، شرعا زن دوم و... را بر خود مباح مي داند.وحداقل واكنش آن زن اين خواهد بود كه براي پيشرفت اقتصادي خانواده دلسوزانه برخورد نخواهد كرد واين ايجاد عدم امنيت خاطر براي كل زنان جامعه يك آسيب اجتماعي جدي محسوب مي شودكه نياز به نگرش غير متعصبانه وانساني بيشتري دارد.از خداوند متعال خواستار هدايت خودم وشما هستم.الله يعلم.

    December 23, 2010 @ 03:12:00AM
    نوروزي
  • به نام خداوند بخشنده مهربان. من مایلم در اینجا کل مطلب مربوط به متن «عدالت» را اضافه کنم، هر چیزی که عدالت نیست نمی تواند اسلام باشد، این مسلم است. و حتی منتقدان اسلام هم باید آن را بپذیرند. موضوع چندهمسری نه تنها توسط منتقدان اسلام، بلکه توسط پیروان این دین هم بد فهمیده شده است. باید روشن شود که در روح واقعی متن آموزه های اسلام و عدالت، این موضوعی «الزامی» است نه «اختیاری یا اجباری». این از طریق ارادۀ خداوند رخ می دهد، اگر کسی به واسطه رفتارش که خداوند بهتر از آن آگاه است، وضعیتی را به دست آورد و به یک مرد واقعی با شخصیتی وجدانی واقعی تبدیل شود، آنگاه خداوند ممکن است به وی عطا کند و مسئولیت مراقبت از بیش از یک دختر حوا را به عنوان همسر به او بدهد. بیش از یک ازدواج تحت نظر نوشته شده در بالا، همواره موفق می ماند، زیرا زنان از صمیم قلب شوهرشان را دوست دارند؛ چرا که این از ارادۀ الهی و نه شهوت مرد برای همخوابی نشات گرفته است. چندهمسری موضوعی مقدس است نه یک معما. مسلمانان باید بخود ببالند که خداوند دستورات روشنی در قرآن و سنت در این باره فراهم کرده است و ما نباید نظرات خود را به میان بیاوریم. این امری مجاز است که با سری بالا ادامه خواهد یافت. یک مطالعه می گوید که یک مرد مجرد در ایالات متحده در طول زندگی خود حداقل با هشت زن خارج از پیمان زناشویی همبستری می کند. این واقعاً لطف پروردگار است که انسان با دختر حوا به عنوان همسر و نه برای اهداف جنسی همبستر شود. این جنبه واقعی است که اسلام به یک زن می دهد. باشد که خداوند خواهران مرا نیز که این موضوع را یک معما می دانند، هدایت کنند. و مردانی که خداوند آنها را به سوی چندهمسری هدایت می کند، باید آن را به گونه ای که سیستم عدالت خداوند آنها را ملزم به ورود به آن می کند، توجیه کنند. آمین!

    July 19, 2010 @ 01:07:00AM
    Shabbir Ahmad Taj
  • اگر مسلمان هستید باید به معنای واقعی از روح قوانین اسلام اطاعت کنید، واگرنه عنوان اسلام برچسبی بی معنا خواهد بود.

    July 14, 2010 @ 05:07:00AM
    Mian Faiz Muhammad
  • وسیم!

    July 12, 2010 @ 09:07:00AM
    adnan_ahmad
  • ما مسلمانان باید در هر قدم از زندگی خود از سنت قرآن باید پیروی کنیم. هیچکس جرات تغییر حکم قرآن کریم را ندارد. متاسفانه اکثر قوانین کشور ما غیراسلامی هستند. این شگفتی برانگیز است که چگونه مردم پاکستان خود را مسلمان می نامند، وقتی نه کلام و نه روح قوانین اسلام اجرا می شود. ما در قلب خود ترسی از خداوند نداریم و این اهمیت بسیار بالایی دارد. بی شک اسلام به مسلمانان اجازه می دهد که تا 4 همسر داشته باشند به شرط آنکه رفتار یکسانی با آنها داشته باشند. چنین چیزی نه در احادیث از نبی اکرم (ص) یا خلفای راشدین یا علما و مشایخ یا بزرگان دین وجود ندارد. در مورد طلاق هم نیازی به اجازه کسی نیست. خدایا، ایمان به خود را در دل من قرار بده و دشمنی ما را نسبت به خود پایان بده! آمین!

    July 9, 2010 @ 09:07:00AM
    syed shakeel ahmed
  • چند همسری، متضاد مفهوم تک همسری، واژۀ ساده ای نیست. مساله ای که در پارلمان پاکستان بررسی شده است مربوط است به «چند زنی» (پلی ژنی) و نه «چند همسری». چند همسری شامل این موارد می شود: 1. پلی ژنی (یک شوهر، چند زن) 2. پلی آندری (یک زن، چند شوهر) 3. ازدواج های گروهی (چندین شوهر، چندین همسر). بنا بر این هنگام بحث در مورد این مساله باید از واژۀ «پلی ژنی» استفاده شود که تنها شکل چند همسری قابل قبول در اسلام است و در آن هم رضایت زن/زنان اول شرط است. اسلام از شوهر می خواهد که میان همسران خود عدالت برقرار کند و می افزاید که برقراری عدالت آسان نیست. بر اساس آمار قابل اعتماد نسبت جنسیتی در پاکستان 108 زن به 100 مرد است. لذا پلی ژنی یک پدیدۀ بی شرمانه نیست. در چنین شرایطی، ایجاد یک محتوای عمومی، عدالت اجتماعی، و یک جامعه عاری از زنا ضروری است. پلی ژنی یک وسیله رفاه اجتماعی برای بیوه ها، زنان ازدواج نکرده، یا دیگر موارد خاص، یک درمان است و نه یک بیماری. من نمی توانم درک کنم که چرا مردم آن را برای همه مجاز می شمارند و چرا قانون گذاران ما به چنین مسائل حساسی می خندند. ما به درک روشن نیاز داریم و قانون گذاران بافهم نیز باید مراقب باشند و دقت کنند ...

    July 2, 2010 @ 09:07:00AM
    Zahid Hussain Malik
  • موضوع تعدد زوجین (یا چند همسری در غرب) نباید خارج از متن در نظر گرفته شود!! -- قران فقط تحت شرایط معینی اجازه این کار را می دهد -- نف برای رابطه جنسی خوب!! وقتی زنان /بهوا/ و برده یا غیره غیره بودند، این کار مجاز بود --- نه برای هر ملایی که یک (زمان خوش!!) داشته باشد. با این حال از دیدگاه جامعه شناسی، من به طور طبیعی شهوت ران است و از نظر پزشکی هم این موضوع از روابط زن و مرد فراتر می رود!! بنابراین به عنوان انسان های متفکر که از نظر قدرت اندیشه و از طریق مطالعه سرگذشت تاریخی مردمان در حال تکامل هستیم، باید به مسئولیت هایی عظیمی که همراه این عمل پیش می آید، آگاه باشیم --- پیامبر (صلوات علیه) از آمرزش آسمانی برخوردار بود و اندیشه او باید مورد مطالعه قرار گیرد و بدون احساسات و درگیری، تصمیمات مناسبی در هر دو زمینه گرفته شود -- شکر و سپاس ویژۀ خداوند است!

    June 29, 2010 @ 03:06:00AM
    mardemomin
  • بیایید یک شبیه سازی از دین بزرگمان اسلام انجام دهیم. در اسلام شرایط بسیار سختی برای عقد یک یا چند همسر وضع شده است. ما باید ابتدا دستورات را بخوانیم و بعد درباره آنها اظهار نظر کنیم. ما باید آمار و اخبار زنا در غرب را که چند همسری در آن غیرقانونی است را بخوانیم. ما نمی توانیم دین را نکوهش کنیم یا به اراده خود و تحت لوای مدرنیسم سعی کنیم اصلاحاتی را در فرمان های قران مقدس یا حدیث ایجاد کنیم. نبیل قبول یا شری رحمان هیچ مسئولیت و اختیاری در این موضوع ندارند. ثمینه خاور عضو مجمع پنجاب شجاعت گفتن حقیقت را داشت. ما باید به او برای اصرار بر حقیقت و اجتناب از انحراف ها احترام بگذاریم.

    June 27, 2010 @ 11:06:00PM
    Mumtaz Piracha
  • چندهمسری عملی بسیار وحشتناک است. این اقدام از طریق تفسیرهای خودمحور و با ارجاع به قرآن و سنت برای رفع شهوت توسط برخی آدمهای عقب مانده در جامعه توجیه می شود. برای داشتن یک زندگی شاد و پرمسرت، هیچ چیز لذتبخش تر از «تک همسری» نیست. در دوره زناشویی زندگی، زن و شوهر باید همراه، عاشق، یاور و مراقب یکدیگر باشند. اگر این دو نیروی مغناطیسی نسبت به یکدیگر وفادار و فداکار باشند، آنگاه هیچ جا چندهمسری وجود نخواهد داشت. با این وجود، عمل چندهمسری برای نگرانی های غیرضروری و یا به جا انجام می گیرد، و ما گرایشی آگاهانه برای توجیه چندهمسری داریم. علی عمران چادار، 0300-7070494

    June 27, 2010 @ 07:06:00AM
    Ali
  • موافقت/اجازه زن اول برای ازدواج دوم طبق شریعت اسلام ضروری نیست زیرا در اسلام هیچ محدودیتی برای داشتن همسران بیشتر برای مرد مسلمان اگر بتواند، وجود ندارد. و این بهتر از رابطه نامشروع است. بعنوان یک دانشجوی حقوق، در رابطه با این دیدگاه کتاب های بسیاری را خوانده ام و با صاحب نظران مذهبی فراوانی مشورت کرده ام و نمی توانم هیچ محدودیتی برای ازدواج دوم یک مرد مسلمان پیدا کنم و موافقت/اجازه زن اول یک ماده غیراسلامی در قانون پاکستان است. برای زنان بیوه یا مطلقه هیچ راه گریزی از داشتن شوهر مشترک نیست تا مجبور به روسپی گری نشوند. من موافقم که در این میان زن اول کمی قربانی می شود اما این می تواند موجب شادی جامعه شود. من اعتقاد راسخی به تعلیمات اسلامی دارم و ضمنا بر این باورم که هیچ آسیب/صدمه ای در پیروی از قرآن و سنت وجود ندارد. این مبحث توسط خداوند طرح شده و مزایای بسیاری در آن نهفته است برای ساختار جامعه خوب می باشد. (یا ما می توانیم آن را درک کنیم یا به واسطه ظرفیت کم ذهنی خود نمی توانیم)، (نعوذ بالله) خدا بیرحم نیست و او خدای زن و مرد است. پس او بهتر می داند. من این را از نزدیک دیده ام/تشخیص داده ام، پدرم، پدربزرگم، پدرزنم و بسیاری از خویشانم دو زن دارند و بسیار شاد زندگی می کنند. پیروی از شریعت اسلام مشکل بزرگتری از اعمال غیرقانونی نیست. من هم کاملا برای ازدواج دوم آماده ام، اگر کسی می خواهد می تواند در رابطه با یک خانم مسلمان ازدواج نکرده/بیوه/مطلقه که مایل است زن دوم من شود، یا برای اثبات غلط بودن ازدواج دوم، با من تماس بگیرد. من حسنین از اسلام آباد هستم.dreamperishes@yahoo.com

    June 24, 2010 @ 04:06:00AM
    husnain
  • آیا ما اسلام را کنار گذاشتیم؟ ما که هستیم که قوانین وضع شده در قرآن و اعمال شده توسط پیامبر صلوات علیه را تغییر بدهیم. بروید سوره نسا در قرآن را بخوانید و خواهید دید که شرایط به روشنی مشخص شده اند و حتی پیشنهاد شده است که شما باید با یکی ازدواج کنید اگر آن کسی نیستید که بتوانید درباره همه چیز با مساوات با همه رفتار کنید. اما هیچ کجا در اسلام ممنوع نشده است. حرام کردن چیزی که خدا آن را حلال کرده است، تغییر دادن دین است که گناهی بزرگ می باشد. من خودم یک همسر دارم و رحمت خدا بر او که من بسیار با او شادم. اما گفتن اینکه من نمی توانم دوباره ازدواج کنم، وقتی شرایط وضع شده در دین را برآورده می کنم، نباید برای هیچ مرد و زن مسلمانی که به قرآن و آنچه که در آن گفته شده است، باور دارند، قابل قبول باشند.

    June 21, 2010 @ 05:06:00AM
    Anonymous
  • آنها در اروپا به راحتی و به طور مستمر دوست دختر خود را عوض می کنند و این غلط نیست، آنها ازدواج همجنسگرایان را مجاز می دانند و این برای آنها غلط نیست اما وقتی یک مرد مسلمان برای یک رابطه قانونی به منظور تامین سرپناه و حمایت برای یک زن می رود، این یک مسئله بزرگ می شود. برادران و خواهران مسلمان لطفاً پیش از اظهارنظر درباره یک مسئله مذهبی، اطلاعات کافی درباره موضوع کسب کنید و اگرنه بهتر است که ساکت بمانید تا اینکه اظهارات نادرست و اظهارات بی پایه ضداسلامی خود را منتشر کنید.

    June 7, 2010 @ 05:06:00AM
    usman khan
  • من به شجاعت خانم ثمینه خاور ادای احترام می کنم. موافقت یااجازه زن اول برای ازدواج دوم طبق شریعت اسلام ضروری نیست، زیرا در اسلام هیچ محدودیتی برای داشتن همسران بیشتر برای مرد مسلمان اگر بتواند، وجود ندارد. و این بهتر از رابطه نامشروع است. به عنوان یک دانشجوی حقوق، در رابطه با این دیدگاه کتاب های بسیاری را خوانده ام و با صاحب نظران مذهبی فراوانی مشورت کرده ام و نمی توانم هیچ محدودیتی برای ازدواج دوم یک مرد مسلمان پیدا کنم و موافقت و یا اجازه زن اول یک ماده غیراسلامی در قانون اسلامی پاکستان است. برای زنان بیوه یا مطلقه هیچ راه گریزی از داشتن شوهر مشترک نیست تا مجبور به روسپیگری نشوند. من موافقم که در این میان زن اول کمی قربانی می شود، اما این می تواند موجب شادی جامعه شود. من اعتقاد راسخی به تعلیمات اسلامی دارم و ضمناً بر این باورم که هیچ آسیب و صدمه ای در پیروی از قرآن و سنت وجود ندارد. این مبحث توسط خداوند طرح شده و مزایای بسیاری در آن نهفته است برای ساختار جامعه خوب می باشد. (یا ما می توانیم آنرا درک کنیم یا بواسطه ظرفیت کم ذهنی خود نمی توانیم)، (نعوذ بالله) خدا بیرحم نیست و او خدای زن و مرد است. پس او بهتر می داند. من این را از نزدیک دیده ام و تشخیص داده ام، پدرم، پدربزرگم، پدرزنم و بسیاری از خویشانم دو زن دارند و بسیار شاد زندگی می کنند. پیروی از شریعت اسلام مشکل بزرگتری از اعمال غیرقانونی نیست. من هم کاملاً برای ازدواج دوم آماده ام، اگر کسی می خواهد می تواند در رابطه با یک خانم مسلمان ازدواج نکرده، بیوه، و یا مطلقه که مایل است زن دوم من شود، یا برای اثبات غلط بودن ازدواج دوم، با من تماس بگیرد. عثمان خان، پنجاب پاکستان. (یک مشاور آی تی) usman1875@yahoo.com

    June 7, 2010 @ 05:06:00AM
    Usman Khan
  • من با تمام اظهارنظرهای روی صفحه موافق هستم.

    June 4, 2010 @ 09:06:00PM
    syedhasanzaheer
  • در اسلام مردان اجازه ندارند 4 بار ازدواج کنند. جمله قرآن خارج از مضمون متن نقل شده است. قران می گوید که 4 بار ازدواج برای مردان فقط زمانی قابل قبول است که مرد با هر چهار همسر به عدالت رفتار کند. اگر او نتواند این عدالت را پیاده کند، «دهره عذاب» شامل حال او می شود. می دانید معنای آن چیست؟؟ «دهره عذاب» به این معنا است که در قیامت، او کور خواهد شد. تصور کنید!!! یک مرد کور باشد و آسمان در حال سقوط باشد و کوه ها پرواز کنند. در این قرن بیست و یکم، حتی یک فرشته هم نمی تواند عدالت را میان هر چهار همسرش برقرار کند، چطور یک مرد عادی می تواند این کار را انجام دهد؟ این بدان معناست که اسلام اجازه چهار بار ازدواج را نمی دهد.

    May 25, 2010 @ 04:05:00AM
    ailia
  • آ او آ، من نمی دانم موتارما بوشرا کیست!؟ اما به نظر می رسد که او انگار اصلا اسلام را نمی شناسد. این افراد هیچ حقی ندارند تا درباره اسلام حرف بزنند و به مردم بگویند که به نظر آنها اسلام چیست ............ به جای آنچه که اسلام واقعاً می گوید.

    May 14, 2010 @ 10:05:00AM
    usman
  • ما از خدا هستیم و به خدا باز می گردیم.. ما باید به چیزها در جنبه کاملشان نگاه کنیم.. ما باید درست کشف کنیم که تعهدات مردی که می خواهد دو زن داشته باشد چیست.. تا ببینیم آیا می توانیم شروطی که خدا گذاشته است را اجرا کنیم.. بیاید یک عادت برای خودمان بگذاریم؛ اجازه دهیم عقلمان بر دلمان حکومت کند... ما از خدا هستیم و به خدا باز می گردیم.. ما باید به چیزها در جنبه کاملشان نگاه کنیم.. ما باید درست کشف کنیم که تعهدات مردی که می خواهد دو زن داشته باشد چیست.. تا ببینیم آیا می توانیم شروطی که خدا گذاشته است را اجرا کنیم.. بیاید یک عادت برای خودمان بگذاریم؛ اجازه دهیم عقلمان بر دلمان حکومت کند..

    May 14, 2010 @ 07:05:00AM
    jamal
  • دوستش ندارد

    May 14, 2010 @ 05:05:00AM
    Anonymous
  • اجازه دهیم مشاجره نکنیم. ما همه می توانیم موافقت کنیم که کسانی می کوشند چند همسری را در پاکستان ممنوع کنند یک دلیل دارد و آن هم این است که اربابان سفیدشان به آنها دستور می دهند این کار را بکنند. این برای یک پاکستانی کاملاً روشن است. قرآن چهار زن را اجازه می دهد. هر کس آن را می تواند در اولین بخش سوره نساء آیه پاراگراف 4 بخواند. امثال حسن خان فقط می خواهند ما در این مورد احساس شرم کنیم.

    May 9, 2010 @ 02:05:00PM
    hassaan
  • غیر مسلمانان و طرفداران آنها یک قانون اسلام را می گیرند؛ آن را در رسانه ها مورد استفاده قرار می دهند؛ می کوشند به زوایای فکری مسلمانان بروند. چرا رسومات و قواعد دین های دیگر را نمی گویند؟ هر کسی حق دارد بر اساس رسم خودش زندگی کند به جز مسلمانان. چرا؟

    May 3, 2010 @ 10:05:00PM
    AHMalik
  • اسلام به مرد اجازه می دهد که بیشتر از یک زن بگیرد؛ مشروط بر اینکه عدالت میان دو زن را رعایت کند

    April 28, 2010 @ 01:04:00PM
    uzma khan
  • تعجبی ندارد.

    April 25, 2010 @ 01:04:00AM
    Babar Javed
  • چند همسری یک کار شیطانی است. هر کسی این کار را بکند هیچ زمینۀ عقلی برای انسانیت ندارد.

    April 22, 2010 @ 08:04:00AM
    Wasif
  • اسلام اجازه ازدواج با بیش از یک زن (تا حداکثر 4 زن) را به یک مرد می دهد، با این شرط که عدالت را در بین همه زنانش حفظ کند که تحت شرایط عادی غیرممکن است. در چنین شرایطی -- که بعدا به عادی تبدیل می شود -- قرآن به روشنی دستور داده است که فقط با یک زن ازدواج کنید. در جنبه تاریخی علت این که چرا این امر اصولا بوجود آمده است گفته می شود که چون در دوره پیش از اسلام تعداد زنده به گور کردن زنان زیاد بوده است و در طی جنگ های پیامبر بسیاری از زنان بیوه شده بودند، برای جلوگیری از روسپیگری زنان چندهمسری اعلام می شود. عارف الرحمان.

    April 19, 2010 @ 03:04:00AM
    Arif ur Rehman
  • من فکر می کنم چند همسری چیز خوبی است و هرکسی حق دارد با دو یا سه همسر همزمان ازدواج کند. این مساله یا مشکلی نیست. هیچ قانون گذاری نمی تواند مانع آن شود چون این یک فعالیت قانونی در پاکستان است. من هم سه همسر دارم و آنها با یکدیگر خوشحال هستند.

    April 17, 2010 @ 03:04:00AM
    Abid
  • چندهمسری در برخی شرایط یک نیاز طبیعی است.

    April 16, 2010 @ 03:04:00AM
    Mushtaq Mian
  • این حماقت محض است. یک بحث کاملا بی اساس. از آنجا که مطالعه و تحقیقی در مورد این مفهوم نشده است، مردم فقط در مورد آن سر و صدا می کنند. اجازه دهید به شما اطمینان دهم که اجازه ازدواج چیزی نیست که به چند همسری ربط داشته باشد. باید به شما بگویم که در 40 سال تجربه میان مردم من کمتر از 10 زوج دیده ام که اینگونه بوده اند. درصدش چقدر است؟ میزانش چقدر است؟ اثرش چیست؟ عملا مسلمانان به دلیل وضعیت بی دفاعی رسانه ای نمی توانند از آنها دفاع کنند. اگر ما با فکر باز عمل کنیم، چیزی در آنجا نیست و این حتی مساله ای نیست. بسیار مسائل مهمتری نسبت به این موضوع داریم.

    April 15, 2010 @ 01:04:00AM
    Atiq
  • دارم فکر می کنم!

    April 14, 2010 @ 11:04:00AM
    Mufeez
  • همه باید بدانند که قرآن اجازۀ ازدواج با 4 زن را می دهد. اما این شرط دارد! متاسفانه ما فقط یک بخش از آیه را می خوانیم و آن چه که برای ما خوشایند است را پیروی می کنیم. اما جلوتر نمی رویم و هرگز سعی نمی کنیم که کل متن را بخوانیم و درک کنیم که شرایطی برای ازدواج های دیگر گذاشته شده است. نخستین و مهمترین شرطی که خدای متعال گذاشته، این است که «اگر می توانید عدالت برقرار کنید». خواهش می کنم فکر کنید که برقراری عدالت در اغلب شرایط ممکن است. ما با چهار زن نمی توانیم عدالت داشته باشیم. ما حتی نمی توانیم با یک زن با عدالت رفتار کنیم! باعث تاسف است که علمای ما متن درست را با زمینه، شرایط و پیش شرط های درست آموزش نمی دهند.

    April 13, 2010 @ 11:04:00AM
    Muhammad Saleem Butt
  • من اینجا نظراتی در مورد "تفاسیر" قرآن و احکام اسلامی می بینم. این مقاله خودش به نقل از یک سیاستمدار می نویسد "اگر من قرآن را تفسیر کنم، اجازه گرفتن زن دوم را نمی دهد. اما اگر یک مولوی تفسیر کند چهار زن گرفتن هم مجاز می شود." ما باید در نظر داشته باشیم که حقیقت هر شاخه دانش فقط از سوی متخصصان رسمی آن حوزه علمی مطرح می شود. کنار زدن همه متخصصان با طبقه بندی همه آنها تحت نام "مولوی" (کلمه ای که نماینده بسیاری و بدنام کننده بسیاری دیگر است) نباید انجام شود؛ این را نمی توان یک رویکرد منطقی و بدون تعصب دانست. مثل این است که بگوئید "برای من فرقی ندارد که اینشتین چطور فکر می کند، من تئوری نسبیت را چنین و چنان تعبیر می کنم!" مساله این است که وقتی صحبت به قوانین اسلامی و تفاسیر می رسد، هرکسی فکر می کند متخصص است. یا این طور، یا آنها به برخی متخصصان ساختگی و دروغین ارجاع می دهند که خود این فرد نادان است. دوم این که، همه این افراد که از زبان نامناسب و فحش هنگام دفاع از موضع کلاسیک اسلام استفاده می کنند، من می توانم بگویم می توانید این کار را بدون گستاخی انجام دهید چون این نماینده این مذهب محترم نیست.

    April 13, 2010 @ 04:04:00AM
    Fahad Zahedi
  • چند همسری، موضوعی است که به روشنی در قرآن آمده است. اگر یک نفر بتواند بین همه زنانش عدالت برقرار کند اجازه دارد که حداکثر چهار زن بگیرد و قرآن آموزش می دهد که ایجاد عدالت و تعادل میان زن ها دشوار است. همچنین مهم است اشاره کنم که بر اساس قرآن هیچ کس نمی تواند خارج از ازدواج با کسی کار جنسی انجام دهد؛ کاری که توسط مسلمانان دیگر یا منکران قرآن صورت می گیرد. پس آنها فکر می کنند چند همسری باید متوقف شود. با این حال کافران بدون ازدواج کار جنسی می کنند و برای آنها ملاقات با زنان دیگر کاملا مطلوب است. آنها باید برای آتش دوزخ آماده باشند. پس به منظور نجات دادن خودتان از دوزخ باید در مورد ترویج چیزهایی که خدا برای راحتی همه مردم فراهم کرده است مراقب باشید.

    April 12, 2010 @ 06:04:00AM
    Adnan
  • زنده باد پاکستان!

    April 8, 2010 @ 03:04:00PM
    m.asghar
  • من یک زن دارم اما من معتقدم که یکی دیگر هم باید بگیرم چون سرپناه کافی برای زنان مطلقه و بیوه زن ها وجود ندارد چون حتی برادرها و خواهرهایشان هم نمی خواهند به این بیچاره ها سرپناه بدهند. اگر این امکان ازدواج مجدد وجود نداشته باشد، این افراد زندگی وحشتناکی پیدا خواهند کرد. اما با حمایت مرد، حداقل آنها می توانند بهره مند شوند و اگر همه چیز خوب پیش برود آنها هم حق زندگی پیدا می کنند.

    April 6, 2010 @ 08:04:00PM
    hussain
  • اسلام مجموعه قوانینی را برای ما تعیین کرده است و ما باید بدون چون و چرا آنها را انجام دهیم. به تازگی تعداد زنان از مردان بسیار بیشتر شده است؛ پس امروزه باید مسلمان مسائل اجتماعی مربوط به مردان و زنان را تنظیم کند. در غرب و آمریکا، یک نفر با ده ها زن همخوابگی می کند اما اسلام یک شیوۀ قانونی را برای مرد و زن تعیین کرده است که آن ازدواج است.

    April 5, 2010 @ 10:04:00AM
    samar gul marwat
  • این واقعا نفرت انگیز است! .. من تازه فهمیده ام ... مردان باید از زنانشان اجازه بگیرند تا با زن دیگری بتوانند ازدواج کنند ... در پاکستان ... این رسم از کی به سنت مردم پاکستان تبدیل شده است؟

    April 3, 2010 @ 10:04:00PM
    Tariq
  • واقعاً؟ آیا کسی واقعاً فکر می کند که آنها می توانند شریعت خداوند و پیغمبرش را عوض کنند؟ ما هنوز خون در رگمان است. یا خون ما، یا خون شما!

    April 3, 2010 @ 08:04:00PM
    Tariq Umar Qureshi
  • همه از خداییم و به سوی او باز می گردیم!

    March 28, 2010 @ 03:03:00AM
    RAFIQ
  • این کار در اسلام مجاز است و هیچ کس حق ندارد مردان مسلمان را از گرفتن چند همسر بازدارد. خدا نه تنها دولت «پ پ پ» پاکستان را، بلکه همه مردم بی ایمان سکولار را نیز لعنت می کند. همه غیرمسلمانان هر کاری دوست دارند بکنند، من آنها را لعنت نمی کنم. اما اگر کسی بخواهد "دین" ما را تغییر دهد من آماده ام کشته شده و بکشم. هیچ کس حق ندارد "حلال" را "حرام" کند. آیا شما فرزندان نامشروع فرهنگ «اچ او» این را فهمیدید؟.

    March 24, 2010 @ 03:03:00AM
    Muslim Bin Islam
  • قانونگذاران پاکستان هنوز مانده است تا با توزیع میوه های قانون برای مردم عادی خودشان را به مردم این کشور نشان دهند. جمهوری اسلامی پاکستان نمی تواند شریعت اسلام را به مسخره بگیرد.

    March 21, 2010 @ 12:03:00PM
    Muhammad Ali Kola
  • ثمینه خاور هایا باید از خودش خجالت بکشد که حق زنان کشور را بر باد بدهد. وقتی آقای خان گفت که او تلفن را رویش قطع کرده است نشان می دهد او فاقد تربیت، شعور و هوش در این موضوع است. چرا او در مقابل یک خبرنگار نمی تواند از موضع خود دفاع کند؟ او را باید مجبور به استعفا و عذرخواهی از اظهارات عصر حجری اش کرد. تفسیر مردم از قرآن آنقدر با واقعیت فرق دارد که اینکه آنها می گویند که ما مسلمان هستیم مثل یک لطیفه است. - لس آنجلس، کالیفرنیا.

    March 20, 2010 @ 02:03:00AM
    Tohid
  • آقای حسن، سلام علیکم. دانسته های زیادی درباره مردان و زنان پاکستانی و نمایندگان مجلس آنها وجود دارد. در زمان حضرت عمر در 712 پس از میلاد مسیح، محمد بن قاسم اسلام را به منطقه مکران در سند آورد و کل شبه جزیره تحت حاکمیت هندوها، سیک ها، مسلمانان، مسیحیان و بسیاری از ملل دیگر باقی ماند ... کوتاه سخن این که ما فرهنگ مختلطی داریم. فرهنگ چیست؟ تحت حاکمیت زنان است ... به مفاهیم و رسومان زنان هندو قبل و بعد از ازدواج و حتی بعد از مرگ شوهرشان نگاه کنید. حتی پس از این که پاکستان به کشور تبدیل شد (یک سرزمین جداگانه که مذهب ایکس وای زد را می پرسد) چیزی در مفاهیم زنان عوض نشده است. همین طور در قانون، قانونگذار و ندرا. دختر من در فرم «بی» اونزا ذوالفقار نام دارد و به زودی 18 ساله می شود. بر اساس قوانین انگلیسی او پس از ازدواج می شود اونزا [با نام خانوادگی ] شوهرش ... اگر بدشانس باشد و شوهرش بمیرد یا بر طبق قوانین اسلامی طلاق بگیرد، او می شود "اونزا که [نام خانوادگی ] شوهر پیشینش فلانی بوده است"؟؟ اگر دوباره شوهر کند، می شود "اونزا [با نام خانوادگی ] شوهر جدید" و اگر شوهر قبلی اش کارمند دولت بوده باشد حقوق بازنشستگی اش را از دست می دهد. ممنوعیت ازدواج به نام امنیت اجتماعی یا شکل جدید ساتی. اگر در آن زمان بچه خردسال داشته باشد می شود اونزا مستقل و (اگر من زنده باشم) می شود اونزا ذوالفقار یا اونزا سیف (نام پسرانم یا جد بچه هایش) الزامات فرهنگ اسلامی؛ -) اگر پسر داشته باشد می شود اونزا ...آآمر (نام فرضی برای پسرش). آقای عزیز اسلام هنوز باید به موضوع زن بپردازد. اسلام وارد فرهنگ زنان نشده است. می دانید چرا "تعلیم و تربیت کی کامی" ... در غیر این صورت تصور کنید اگر ندرا در زمان حضرت محمد یا خلفا وجود داشت آنها برای ثبت چند زن، طلاق، بیوه، و دختران یتیم با توجه به قرآن و سنت پدران و مادران مومن ما چه باید می نوشتند. "به مادران یاد دهید که مادران یک کشور خوب باشند" - علامه اقبال "خاص هی ترکیب مین قوامی رسولی هاشمی".

    March 18, 2010 @ 12:03:00AM
    Zulfiqar Zafar
  • اگر پیغمبر اجازه داده و صحابه اجرا کرده اند، شریعت نباید درباره اش حرف بزند. شرایط و مقررات چند همسری آن طوری که در اسلام آمده باید انجام شود.

    March 16, 2010 @ 05:03:00AM
    Samiullah Khanm
  • نمایندگان مجلس در پاکستان خودشان تروریست هستند.

    March 12, 2010 @ 03:03:00AM
    sayed fakhri